Kouvolan tulisi ajoissa varautua Allegro-junien kasvaneiden turistivirtojen tuomaan matkailun runsaaseen kasvuun. Älä vaan kysy miten niin? Se on uusi suuri mahdollisuus ja etenkin miten se kasvu tehdään. Matkailjoita tulisi saada pysähtymään ja tutustumaan Kouvolaan entistä sankemmin. Koko palvelusektorin tulisi ottaa tämä suurena haasteena, kuten Lappeenrannassa osataan se hienosti tehdä.
Junamatkustus Venäjän ja Suomen välillä on lisääntynyt huikeasti nopeiden Allegro-junien aloitettua viimevuoden joulukuussa kulkunsa. Tämä suotuisa kehitys tulisi nähdä suurena todellisena asiana myös Kouvolan seudulla.
Tämän vuoden marraskuun loppuun mennessä Helsingin ja Pietarin välillä tehtiin noin 280 000 junamatkaa, mikä on lähes 50 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Koko vuoden matkustajamäärän arvioidaan nousevan yli 300 000:n, kun vuonna 2010 Helsingin ja Pietarin välillä tehtiin vain noin 200 000 junamatkaa.
Miten koko ajan kasvavat venäläisten matkailijoiden virrat saadaan hyödyttämään aluemme matkailua ja muuta talouselämää on todella tärkeä kysymys. Kinnon tulisi asetta tähän realistiseen optioon parhaat innovaatiset kykynsä!. Suureen kysyntään tulisi matkailuyrittäjien osata vastata, tarjomalla innokkaasti palveluja näille turisteina Suomeen tuleville venäläisille junamatkailijoille.
Myös uusi suunnitteella oleva Kouvolan matka- ja palvelukeskus tulisi saada pian rakennetuksi rautatieasemalle. Silloin venäläisillä turisteilla olisi asiaa ja asiallinen syy pysähtyä myös Kouvolassa. Tulisi huomioida erityisesti venäläisten tärkeät juhlapäivät, kuten uudenvuoden ja tammikuinen joulunaika, niihin sesonkeihin tulisi saada uutta houkuttelevaa matkailutarjontaa.
Lapinmatkailu ja muutkin Suomen matkailuyritykset ovat hakeneet merkittävän kasvunsa viimevuosina juuri kasvavasta venäläisestä turismista. Kouvolassa on kasvun esteenä puutteita hotelli- ja kogressipalveluissa, niitä ei ole kylliksi tarjolla etenkään suurten tapahtumien aikana.
Allegro-matkustuksen odotetaan kasvavan edelleen, tavoitteena on 500 000 matkaa vuodessa vuoteen 2015 mennessä, kertoi VR-konsernin johto odotuksistaan. Kouvolassa pitäisi olla nyt todella tarkkana, ettei vanhakouvolalainen turhistelu sumenna tätä hopelautasella tarjottua tilaisuutta. Kun valoa loistaa putkenpäässä, sen pitäisi kunnon yrittäjien huomata.Allegro-junien matkustajista suurin osa on venäläisiä, mutta suomalaisten osuus on kasvanut.
Myös muista maista Allegrolla Suomeen tulevien matkailijoiden määrä on lisääntynyt. VR kertoi tehdyn lähialuematkailua koskevan tutkimuksen mukaan, Pietarin nousseen suomalaisten keskuudessa lähes yhtä houkuttelevaksi matkakohteeksi kuin Tallinna ja Tukholma. Suomalaisten matkat Venäjälle ovat kuitenkin edelleen pääosin työmatkoja, kun taas venäläiset tekevät Suomeen enimmäkseen vapaa-ajan matkoja.
Pietarin matkailu tulee kokemaan uuden renesanssin, kunhan vain liikenneyhteyden paranevat ja muut rajamuodollisuudet joustavoituvat entisestään. Allegro-juna on tästä mainio osoitus. Viisumihelpotussopimusta voidaan hyvällä syyllä pitää ensimmäisenä käytännön askeleena kohti EU:n ja Venäjän välistä viisumivapautta.
Täydellinen viisumivapaus on kuitenkin vielä aika lailla vaiheessa. Ilman viisumvapauttakin venäläisten matkailjoiden kiinnostus Suomea kohtaan on todella suurta, siitä pitäisi pystyä lohkaisemaan aimo siivu taantuvalle Kouvolalle!
Kouvolaan on tullut viime vuosina kiva tukku alueellista rakennemuutosrahaa. Olen ihmettellyt miksei mikään matkailualanyritys ole hakenut näitä rahoja?. Luulisi matkailun parista löytyvän sellaisia rahoitettavia uusia yritysidoita, jotka voivat työllistää erityisesti matkailualalle valmistuneita ja muitakin koulutettuja työttömiä nuoria. Tästä Allegro-buumista tulisi osata ottaa kunnon koppi erityisesti täällä Kouvolassa.
Ado Sakari Ala-Krekola
Kasarminmäki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti