JULKISHALLINNON TIETOJÄRJESTELMISSÄ ON PUUTTEITA |
Toivottavasti eduskunnan säätämä ja syyskuun alusta voimaan tullut uusi tietohallintolaki parantaa valtion ja kuntien tietohallinnon ohjausta. Lain odotetaan parantavan tietojärjestelmien yhteentoimivuutta olennaisesti ja poistavan pahimmat järkevän oikeutetun tiedonsaannin pullonkaulat tietopalveluissa. Yhtä hyvin se voisi olla julkishallinnon tietojärjestelmien yhteentoimivuuslaki.
Uusi laki määrittää julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen valtiovarainministeriön tehtäväksi. Valtiovarainministeriölle annetaan lailla entistä enemmän valtaa julkisen hallinnon tietohallinnon keskiössä. Ministeriöiden roolia korostetaan suhteessa hallinnonalansa organisaatioiden tietohallintoon.
Aikaisemmin tietohallinnon ohjaus on tapahtunut vain välillisesti tulosohjauksen kautta, mutta lain tultua voimaan valtionvarainministeriö ja ministeriöt voivat antaa asetuksia ja sitovia säädöksiä tärkeistä tietoteknisistä ratkaisuista ja yhteisten tietojärjestelmäpalvelujen käytöstä. Tämän uskotaan parantavan huomattavsti julkisten tietopalvelujen toimivuutta tuovan riittävää kaitsentaa ja velvoitetta kattavaan taloudelliseen yhteistoimintaan ministeriöissä.
Julkisenhallinnon valtion ja kuntien tietojärjestelmien yhteensopimattomuus on ollut käytännössä todella suuri kustannuksia lisäävä ja asioita hidastava hallinnollinen puute. Miksi tähän on päädytty, sitä voi vain valistuneesti arvailla. Jonkinmoista paranodiaa epäilen syyksi, tässä eri toimialoilla ikiomaksi koetussa yhteisessä tiedossa.
VR-yhtiön ja puolustushallinnon viimeaikaiset kansalaisille ja työntekijöille harmia paljon aiheuttaneet virheohjelmat puhuttavat monia. Muitakin toimivuusongelmia on ollut ihan riittävästi kaikkialla julkihallinossa. Tietohallinnon rakentaminen ja ainainen uudeen systeemin sisään ajaminen on ollut käyttäjille varsinainen työssäoppimishaaste. Uudistukset eivät aina ole olleet olennaisia asiakaslähtöisiä parannuksia, vaan on menty jopa ojasta allikkoon. Entistä luotettavaa sujuvan turvallista menoa on kaiholla muisteltu.
Toki totuuden nimessä on sanottava, toimivuutta on paljon olemassa, kunhan on oikea toimittaja tietojärjestelmälle onnistuttu valitsemaan. Verotietojärjestelmä on yksi hyvä myönteinen esimerkki toimivuudesta. Ajoneuvohallintokeskuksen tietohallinnon uudistusta on ajettu kuin kärmettä pysyyn, mitään olennaista uutta ei ole kuitenkaan 12 vuodessa syntynyt. Terveydenhuollan tietojärjestelmässä on paljon puutteita, se on hajanainen ja uskomattoman työläs lääkäreille sekä muille oikeutetuille käyttäjille. Sähköinen lääkeresepti on vasta pilottivaiheessa, mutta sielläkin on epäilty jo viime aikoina huolestuttavia virheitä!
Valtiontalouden tarkastusvirasto on kiinnittänyt huomionsa tähän veronmaksajien rahojen tehottomaan tuhlailevaan käyttöön.Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan IT-alan järjestelmäntoimittajat ovat aiheuttaneet veronmaksajille satojen miljoonien eurojen menetykset.
Virastoilla on lain mukaan velvollisuus kehittää ja ylläpitää kokonaisarkkitehtuurin mukaisia kuvauksia ja huolehtia siitä, että ne ovat saatavilla tietoteknisesti hyödynnettävässä muodossa. Ministeriöiden rooli on huolehtia, että niiden toimialan virastot toimivat ohjeiden mukaisesti, eli ne vastaavat oman toimialansa kokonaisarkkitehtuurista. Toivossa on hyvä elää.
Yhteisen perustietotekniikan kehittämiselle ja yhteisille palveluille tuleekin olemaan riittämään kysyntää, joten hallinnonalan ja julkishallinnon yhteisiin palvelukeskuksiin kohdistuvat todella suuret odotukset. Laadukkaiden palvelujen tietojalusta tulee varmasti hyvin toteutettuna huutavaan tarpeeseen.
Jos tämä uudistus toteutuu siitä koituu uskomattoman paljon monelaisia hyötyjä valtion ja kuntien toimintaan, eikä vähiten taloudellisia säästöjä nykyiseen hajanaisuuteen verrattuna. Monissa julkihallinnon toimistoissa tätä perusuudistusta odotetaan varmaan mielenkiinnolla. Kaikkia se ei kyllä entisten kokemusten valossa vakuuta.
Ado Sakari Ala-Krekola
Kouvola
Uusi laki määrittää julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen valtiovarainministeriön tehtäväksi. Valtiovarainministeriölle annetaan lailla entistä enemmän valtaa julkisen hallinnon tietohallinnon keskiössä. Ministeriöiden roolia korostetaan suhteessa hallinnonalansa organisaatioiden tietohallintoon.
Aikaisemmin tietohallinnon ohjaus on tapahtunut vain välillisesti tulosohjauksen kautta, mutta lain tultua voimaan valtionvarainministeriö ja ministeriöt voivat antaa asetuksia ja sitovia säädöksiä tärkeistä tietoteknisistä ratkaisuista ja yhteisten tietojärjestelmäpalvelujen käytöstä. Tämän uskotaan parantavan huomattavsti julkisten tietopalvelujen toimivuutta tuovan riittävää kaitsentaa ja velvoitetta kattavaan taloudelliseen yhteistoimintaan ministeriöissä.
Julkisenhallinnon valtion ja kuntien tietojärjestelmien yhteensopimattomuus on ollut käytännössä todella suuri kustannuksia lisäävä ja asioita hidastava hallinnollinen puute. Miksi tähän on päädytty, sitä voi vain valistuneesti arvailla. Jonkinmoista paranodiaa epäilen syyksi, tässä eri toimialoilla ikiomaksi koetussa yhteisessä tiedossa.
VR-yhtiön ja puolustushallinnon viimeaikaiset kansalaisille ja työntekijöille harmia paljon aiheuttaneet virheohjelmat puhuttavat monia. Muitakin toimivuusongelmia on ollut ihan riittävästi kaikkialla julkihallinossa. Tietohallinnon rakentaminen ja ainainen uudeen systeemin sisään ajaminen on ollut käyttäjille varsinainen työssäoppimishaaste. Uudistukset eivät aina ole olleet olennaisia asiakaslähtöisiä parannuksia, vaan on menty jopa ojasta allikkoon. Entistä luotettavaa sujuvan turvallista menoa on kaiholla muisteltu.
Toki totuuden nimessä on sanottava, toimivuutta on paljon olemassa, kunhan on oikea toimittaja tietojärjestelmälle onnistuttu valitsemaan. Verotietojärjestelmä on yksi hyvä myönteinen esimerkki toimivuudesta. Ajoneuvohallintokeskuksen tietohallinnon uudistusta on ajettu kuin kärmettä pysyyn, mitään olennaista uutta ei ole kuitenkaan 12 vuodessa syntynyt. Terveydenhuollan tietojärjestelmässä on paljon puutteita, se on hajanainen ja uskomattoman työläs lääkäreille sekä muille oikeutetuille käyttäjille. Sähköinen lääkeresepti on vasta pilottivaiheessa, mutta sielläkin on epäilty jo viime aikoina huolestuttavia virheitä!
Valtiontalouden tarkastusvirasto on kiinnittänyt huomionsa tähän veronmaksajien rahojen tehottomaan tuhlailevaan käyttöön.Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan IT-alan järjestelmäntoimittajat ovat aiheuttaneet veronmaksajille satojen miljoonien eurojen menetykset.
Virastoilla on lain mukaan velvollisuus kehittää ja ylläpitää kokonaisarkkitehtuurin mukaisia kuvauksia ja huolehtia siitä, että ne ovat saatavilla tietoteknisesti hyödynnettävässä muodossa. Ministeriöiden rooli on huolehtia, että niiden toimialan virastot toimivat ohjeiden mukaisesti, eli ne vastaavat oman toimialansa kokonaisarkkitehtuurista. Toivossa on hyvä elää.
Yhteisen perustietotekniikan kehittämiselle ja yhteisille palveluille tuleekin olemaan riittämään kysyntää, joten hallinnonalan ja julkishallinnon yhteisiin palvelukeskuksiin kohdistuvat todella suuret odotukset. Laadukkaiden palvelujen tietojalusta tulee varmasti hyvin toteutettuna huutavaan tarpeeseen.
Jos tämä uudistus toteutuu siitä koituu uskomattoman paljon monelaisia hyötyjä valtion ja kuntien toimintaan, eikä vähiten taloudellisia säästöjä nykyiseen hajanaisuuteen verrattuna. Monissa julkihallinnon toimistoissa tätä perusuudistusta odotetaan varmaan mielenkiinnolla. Kaikkia se ei kyllä entisten kokemusten valossa vakuuta.
Ado Sakari Ala-Krekola
Kouvola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti