tiistai 5. lokakuuta 2010

NUORISO-OHJAAJIEN JALKAUTUMINEN KOUVOLAN KOULUIHIN ILAHDUTTAA



Suomen koulut ovat alkaneet satsaamaan oppilaiden ja opettajien ulkoiseen turvallisuuteen. Kouluihin ei enää pääse kuka tahansa hörhö uhkaamaan arvokasta kouluyhteisöä. Oppilaat ja opettajatkin tarvitsevat jatkossa yhä enemmän moniammatillista tukea opiskelunsa ja opettamisen turvaisaan mutkattomaan sujumiseen. Opettajien työnohajukseen ja jaksamiseen tulisi suunnata myös resusseja nykyistä enemmän. Miksei myös tarvittaessa opettajien ja oppilaiden  varhaiskuntoutukseen?

Koulurauha on turvattava yhteiskunnan toimin tehokkasti! Nuorten ongelmien selvittelyyn murrosiän, kodin, harrastusten  ja  kaveripiiri ristipaineissa kaivataa myös kipeästi heitä ymmärtäviä erilaisia  aikuisia ja ammattilaisia. Ongelmat olisi selvitettävä heti niiden ilmaantuessa.Terveydenhuollon lastensuojelun ja nuortenpalvelun uushankkeita koulutyön tueksi  tulisi lisätä tuntuvasti. Tulisi reakoida hyvissä ajoin ennen ongelmien pahempaa äitymistä. Pitäisikö koulutyön tukeminen  kirjata laajemmin lasten ja nuorten parissa toimivien ja luontevasti koulutyötä "sparraavien" toimenkuviin kunnan virkakunnassa?

Kouvolassa on jo jonkin aikaa kaupungin nuoriso-ohjaajat toimineet tukena muutamissa kokeilu kouluissa. Tämä on mainio hanke oppilashuollo tehostamiseen kouluissa  auttamaan oppilaita ja vapauttamaan opettajia varsinaiseen opetukseen.Nuoriso-ohjaajat rakentavat näin samalla nuorisotyön perustaa ja kohtaavat koko ilkäluokan kouluaikana. Mainio hanke kertakaikkiaan,  myös seurakunnan nuoristyön tulisi havahtua saman suuntaiseen yhteistyöhön. Saataisiin myös tärkeä hengellinen aspekti lasten ja nuorten tietoisuuteen.

Nuorisopalveluiden perusnuorisotyön nuoriso-ohjaajista kuusi toimii lähinuorisotalonsa koulussa 8-16 tuntia viikossa. Nuoriso-ohjaajan työnkuva laaditaan yhteistyössä nuorisopalveluiden ja koulun henkilökunnan kanssa. Kouvolassa nuoriso-ohjaaja kutsuttiin koulun kahvipöytään heti ensimmäisenä päivänä. Se osoittaa opettajien rakentavaa suhtaumisen uuteen hankkeseen. Se on todella hieno kannatetava asia oppilaille ja koko kouluyhteisölle..

Koulun nuorisotyöntekijä tuo koululle kaivatun ’lisäaikuisen’, jolla on aikaa ja kiinnostusta nuoren kohtaamiseen. Nuorisotyöntekijä on helposti lähestyttävä aikuinen, johon nuoren on helppo ottaa kontaktia kouluympäristössä. Samalla nuorisotyöntekijä tulee tunnetuksi nuorten keskuudessa, jolloin kynnys osallistua nuorisotalotoimintaan on alhaisempi. Katu ei kasvata ketään muuhun kuin juuretomaan kovuuteen!

Nuoriso-ohjaajilla on erinomaiset mahdollisuudet aktivoida alueen nuoria vaikuttamaan omaan elinympäristöönsä ja osallistumaan nuorten palveluiden kehittämiseen. Alueellisesti toimiva nuoriso-ohjaaja kohtaa samoja nuoria eri ympäristössä ja oppii tuntemaan alueen ilmiöitä laaja-alaisesti.

Nuorisotyöntekijällä on näin ollen keskeinen rooli myös nuorten tukipalveluverkostossa. Nousevan nuorison tukeminen kaikissa kipuiluissaan ja ahkerassa uurastuksessa on kansakunnan sivistyksen ja menestymisen  kannalta avaikysymys. Peruskoulutus on se suojeltava horjumaton peruskivi, jonka varaan rakennetaan kaikki muu sivistys ja ammattien raketuminen maassamme.

Tämä hyvää  hienoa jatkoa uusien hankeavausten sarjaan nuor Kouvolassa, jota tulee tervehtiä hyväntuuliseti myhäillen.Semppiä vaan nuoriso-ohjaajat ja kouluväki!

Ado Sakari Ala-Krekola
Kasarminmäki