torstai 6. lokakuuta 2011

HIDASKASSAT TARJOAVAT KIIREETÖNTÄ PALVELUA

ROLLATORI KERTOO SELKEÄSTI VAJAAKUNTOISUUDETA













Lähes kaikilla meillä on kokemuksia kassajonon sujuvan soljumisen yllättävästä  jumiutumisesta. Nopeaa kassapalvelua pidetään modernin kaupallisuuden luomana etuna, johon ei saisi tulla oikestaan mitään sanottavia häiriöitä. Koetusta ongelmasta syntyi ajatus rauhallisesta kassatapahtumasta, se lähti liikkeelle käyttäjätutkimuksesta. Siinä tutkittiin espoolaisten kehitysvammaisten nuorten arjen tarpeita.

Kaupassa käynti osoittautui heille viikon kohokohdaksi, toisaalta kokemuksena hyvin paineenalainen tilanne.  Heillä oli voimaks kokemus avuttomuudesta ja kärsimättömyydestä erityisesti kassalla. Hyvinvointiyhteiskunnan palvelujen pitäisi olla kaikkien kansalaisten saatavilla ilman tuskan häpeää, myös vajain rajoittunein edellytyksin.

Kiireissään tuskailevat asiakkaat ja sujuvuteen urautuneilta kassat saatavat osoittaa mieltään etanavauhdilla etenevän asiointiin, vaikka siihen saattaa ollakkin täysin luonnollinen  hyväksyttävä selitys. Mielestäni ihmisten pitäisi kiireen keskellä muistaa, ei ole kaikilla ihmisillä ole mahdollista normin mukaiseen sutjakuuteen kassapäydällä. Jopa hitaan luonnollisesti asioiviin senjoreihin luodaan helposti arvostelevia katseita. Usein on myös täysin kiireetön viipyilevä kaupassa viihtyminen loppuu kassalla kuin seinään. Kiireilme ja kireys vetäistään pakasta pintaan kassajonossa, vaikka todellista kiirettä ei mihinkään olisikaan.

Espoolaisessa Isossa Omenassa on aloitettu taannoin kokeilu hitaasta kassasta. "Elä hättäile-hidaskassa" on suunnattu kaikille niille, jotka haluavat asioida rauhallisemmin. Kassalla asiointi sujuu asiakkaalle sopivassa tahdissa ja myyjällä on aikaa rupatella asiakkaan kanssa. Omaa vuoroaan voi odotella mukavasti nojatuolissa. Kassalla saa muitakin ylimääräisiä tarvitsemiaan palveluja. Eikä kahdenkeskistä rupatteluaakaan pidetä mitenkään pahana, vaan osana sosiaalista tapahtumaa ja sävyltään hyväksyvää kokonaispakettia.

Yhteiskunnassa arjen toimintojen hektisyys voi olla monelle kynnyskysymys itsenäisessä selviämisessä. Normiihmisten kohtuuttomat vaatimukset nopeaan selviämiseen luovat paineita monille vajaakuntoisille. Kassakokeilussa on mukana Aalto-yliopiston MIND-tutkimusryhmä. Kokeilun aikana seurataan, miten rauhallinen kassa toimii, millaisia henkilökunnan ja asiakkaiden kokemukset kiirettömästä asioinnista ovat.

Hidaskassa on tarkoitettu muun muassa vanhuksille, kehitysvammaisille ja kaikille, jotka haluavat hidastaa elämäänsä ja asioida kiireettömästi. Heille on myös emäntä-palvelua, jossa kauppakeskuksen palveluhenkilö kuljettaa vanhuksia liikkeestä toiseen opastaen ja auttaen.  Monet muutkin asiakasryhmät kaipaavat rauhallista asiointia. Esimerkiksi lapset ovat viihtyneet nojatuoleissa vanhempien maksaessa kassalla. Rento kiirtettömyys on tärkeä hyvinvoinnin perusta ja terveyttä tukeva tekijä.

Jatkuvalla kiireellä on myös ruumiillisia ja henkisiä haittavaikutuksia. Jos kiire saa aikaan unenpuutetta tai ravinnonpuutetta, se voi aiheuttaa välittömiä ruumiillisia vahinkoja muun muassa aivoihin.  Iso osa jatkuvan kiireen vahingollisuudesta ihmisille johtuu siitä, että ihmisen elimistö suhtautuu kiireeseen kuten henkeä uhkaaviin stressaavaan tilanteisiin. Kiireinen ihminen on jatkuvassa ylivirittyneisyyden tilassa, vaikka tämä tila on tarkoitettu luonnostaan vain hetkellisiin suorituksiin.

Kiire on aina suhteessa toimijan kykyihin ja  itse tehdyssä kiireessa tarpeellisuuden tunne korostuu. "Jäin suustani kii" tokaisu selittää usein läheisille oletusaikataulun pettämistä. Kiire on usein myös kyvyttömyyttä järjestää tarpeellista kiirettömyyttä elämänsä tapahtumista laatimiinsa aikatauluihin.

Ado Sakari Ala-Krekola
Kouvola

Ei kommentteja: