NÄILLÄ KÄSILLÄ ON SUOMEA RAKANNETTU |
Kouvolassa on päätetty toteuttaa myös vanhuspalveluiden osalta Kouvolan uuden kuntakentän mukaiset uudelleen järjestelyt. Kouvolan ikäpolittisessa ohjelmassa vuosille 2009-2013 linjataan viime aikoina julkisuuteen tulleet uudistustoimenpiteet.
Suomen uuden hallituksen ohjelmassa on vanhuslaki, joten sen tuomiin parannus- vaatimuksiin on syytä valmistautua kuntatason suunnitelmissa jo nyt. Palvelut eivät saa missään nimessä enää heikentyä, vaan lakiehdotukselta voi odottaa kokonaisvaltaista linjausta ja huomattavaa parannusta kaikkiin keskeisiin vanhuspalveluihin. Koko vanhuslakiedotushan on lähtenyt suurista eroista vanhuspalveluissa, joita on ajauduttu kuntakentän huonon taloustilanteen myötä.
Kouvolan uudistus ehdotukset ovat aiheuttaneet ikäihmisissä ja vanhusten omaisissa kuohuntaa ja aiheellistakin huolestumista. Kouvolan ikäpolittisen ohjelman mukaan ikäihmisten asumispalvelut toteutetaan pitkäjänteisesti ja suuria muutoksia välttäen.
Tavoitteena on palvelutarpeiden muuttuessakin ikäihminen voi asua omassa kodissaan tai palveluasumisessa elämän loppuun asti. Tämä on syytä kaikkien muistaa, sillä etenkin korkeaan ikän saavuttaneille suuret muutokset asumisoloissa voi olla kohtalokas vikatikki. Vanhus menettää elämän halunsa laitoksessa hyvinkin nopeasti, kun kotiojen turvaisa vapaa päiväjärjestys menetetään.
Senioriväestön ja polittisten päättäjien on syytä olla tarkkana, ettei palveluihin ajeta pelkiä kohtalokkita talouspakotteisia huononnuksia. Ohjelmassa todetaan toiveikkaasti; "Ikäihmisen omaa aktiivisuutta ja omatoimisuutta tuetaan ja vahvistetaan. Heidän osallisuutta ja sosiaalista hyvinvointia tuetaan myös tekemällä yhteistyötä omaisten, järjestöjen ja erilaisten aktiivisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Hyvä juttu!
Palvelujen suunnittelussa, kohdentamisessa ja järjestämisessä ikäihmisten ja omaisten omat voimavarat ja näkemykset otetaan huomioon ja palvelut tuotetaan yhteisvastuullisesti." Tämä ohjelman kohta aiheuttaakin suurimmat kysymykset, jos yhteivastuullisuus merkitsee vaikkapa yksioikoista omaishoitoon sysäämistä. Kouvola voisi halutessaan näyttää suuntaa vanhuspalveluiden hyvässä kunnian himoisessa hoidossa...
Kouvolassa on lisäksi luvattu, että vanhuspolitiikkaa kehitetään valtakunnallisten suositusten mukaisesti hyödyntämällä hyviä käytäntöjä, uusinta tutkimustietoa ja teknologista osaamista. Ne kohdennetaan oikea-aikaisesti asiakkaan yksilöllinen elämäntilanne huomioon ottaen ja myös alueelliset erityispiirteet otetaan huomioon palvelujen järjestämisessä.
Palveluiden ajoittaminen ennalta ehkäisevät ja hyvinvointia tukevat palvelut kotiin annettavat palvelut ympärivuorokautinen hoiva ja hoito kodinomaisissa olosuhteissa. Toivottavasti myös ylilääkintään kiinnitetään erityishuomio. Turussa on ikäihmisten massiivista lääkitystä tutkittaessa todettu yleisesti uumoiltu tilanne - puolet popsituista pillereistä olevan täysin turhia.
Tärkein uudistus nykyiseen verrattuna on kun palvelurakennetta muutetaan siten, että pitkäaikaista laitoshoitoa vähennetään hallitusti. Tavoitteena vanhainkoti- ja hoivakotihoidossa on vähentää paikkoja, jotta asukkaat saavat asua omissa yhden hengen huoneissaan tai halutessaan kahden hengen huoneissa. Palvelurakenteen muutos onnistuakseen edellyttää kotihoidon voimakasta vahvistamista ja resurssien lisäämistä sekä toimintamallien kehittämistä. Palvelujen ja henkilöstön liikkuvuutta kehitetään.
Palvelujärjestelmän on luvattu joustaa asiakkaiden tarpeiden mukaan. Henkilöstön ammatillista osaamista ja gerontologista tietämystä vahvistetaan. Professori Sirkka-Liisä Kivelän mukaan tassä on ensinnäkin suuria tiedollisia ja toisaalla suuria asenteellisia puutteita. On myös silkaa epätietoisuutta geriatriasta, vanhuus sinänsä ei ole sairaus.
Kaupungin oman toiminnan lisäksi palveluja ostetaan yksityisiltä palvelun tuottajilta. On aina muistettava ostopalvelutkin ovat kaupungin omia palveluita ja niiden valvonta kuuluu vastuunsa täysin tuntevalle virkakunnalle. On odotettu tehostetun palveluasumisen osalta yksityisten palveluiden osuuden olevan lähivuosina noin 50 prosenttia. Muiden palveluiden osalta arviointia tehdään tuotteistamiseen liittyen ja palvelustrategiaa valmisteltaessa. Mielenkiintoista on nähdä miten ne jyvityy eri palvelutuottajien kesken.
Asumis- ja elinympäristöjen suunnittelussa luvataan ottaa huomioon ikäihmiset, kun asunnot ja ympäristö mahdollistavat asumisen ja elämisen eri elämänvaiheissa. Suunnittelussa niin uuden rakentamisen kuin korjausrakentamisen osalta otetaan huomioon toimivuus, esteettömyys ja turvallisuus.
Päättäjien toimet ovat tärkeitä, mutta ratkaisevaa on se kuinka hyvin ikäihmisiä arjen palvelusokkeloissa kohdellaan ja miten heidän työtään Suomen hyväksi vanhuspalveluiden järjestelyissä arvostetaan.
Ado Sakari Ala-Krekola
Kasarminmäki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti