tiistai 3. toukokuuta 2011
MIELIKUVAMAINONTA LISÄÄ KANSAN JUOPOTTELUA
VIINAKSET OVAT VIISAAN KANSAN JUOMIA
Suomen alkoholipolitiikkan tiukennus koki jo toisen perättäisen takaiskunsa, kun mainontaa rajottava lakiesitys vesittyi. Aiemmin pullojen kylkiin suunniteltu terveysvaroitustarra ajaettiin myös viinintuojien toimesta umpikujaan. Alkoholin mielikuvamainontaa rajoittavaa lakiesitystä ei annettu edellisellä vaalikaudella. Asiasta neuvoteltiin ennen vaaleja viimeisen kerran, mutta yksimielisyyteen mainonnan rajoittamisen keinoista ei päästy.
Keskusta olisi halunnut rajoittaa mainontaa vain tuotetietojen kertomiseen. Nähtävästi ei haluttu astua liian suurille ja niin monille herkille varpaille? Alkoholimainonnan rajoitus olisi nyt vienyt tukun hallituspuolueiden ääniä vielä lisää. Niin vietävän orjentuneita me suomalaiset olemme viinaksiin. Meillä on suhteellisen kattava valtion alkoholimonopoli, valtion alkoholipolittiikan on tuettava kansanterveydellisiä tavotteita. Eihän tässä mistään muusta ole kysymys, kissa on nostettava pöydälle!
Kokoomus olisi rajoittanut vain mainonnan keinoja. Puolueilla on ollut suuria näkemyseroja rajoitusten lain valvonnasta. Alkoholin valmistuksesta markkinoinnista ja edunvalvonnasta vastaavat järjestöt ja muut hyötytahot ovat saaneet jo toistamiseen selkävoiton valtiovallasta. "Raittiusintoilijoille" on ministeriön tuella näytetty jo toistamiseen kaapinpaikka.Markkinat ja viiteryhmät jyrää kaikki päivän kirkkaat terveyspolittiset asiantuntijalausunnot kumoon ja kaikki järkikeinot haittojen pienetämiseksi on heitetty roskikseen! Tiukassa on järkevä lakiesitys, kuin paska junttilantalon senässä.
Panimoliiton edustaja oli huutanut pää punaisena päihdehaittoja tutkineelle, kaiken kokeneelle harmahtuneelle professorille päin naamaa; "Mitä sinä äijä muka tiedät tästä asiasta!" Hän oli vastannut olevansa näiden asioiden asiantuntija tutkijaprofessori. Lakiesityksestä lausuntoja pyydetyt päihdeasiantuntijat ovat kokoneet itsensä täysin systeemin pelleiksi! Tästä yleisetä todellisuutta vääristävästä humalasta olisi syytä jo selvitä. Eritysen tehokas lobbaus kaikkia mainonnan lisärajoituksia vastaan on toiminut uskomattoman hyvin! Lakialoitetta pohtivissa työryhmissä on ollut täysin apsurdeja hilpeitä asetelmia! Niin syvään on juurtunut alkoholin huoleton käyttö Suomessa.
Sosiaali- ja terveysalan järjestöt ovat pettyneitä ja pahoillaan, että päätöstä alkoholin mielikuvamainonnan kiellosta ei tällä hallituskaudella syntynyt. Pitääkö todella kymmenen litran puhtaan alkoholin perhenkilö lisätä vielä mairealla harhaan johtavalla mainonnalla? Mainonnan rajoituksella on väestön, asiantuntijoiden ja eduskunnan enemmistön selkeä tuki. Kansanedustajista 106 tuki lakialoitetta.
Riittävästi aikaa päätösten tekemiseen olisi ollut, mutta asia kuivui erimielisyyksiin keinoista. Järjestöt vaativat alkoholimainonnan kieltoa, se on on saatava seuraavaan hallitusohjelmaan. Alkoholipolittinen taistelu on nyt hävitty, mutta vaimea viinasota jatkuu. Alko ja elinkeinoelämä hoitakoot markkinoilla vain kohtuullista valvottua jakelua ja harkittua tarjoilua. Siihen minulla ei ole mitään nokan koputtamista.
Keskusteluissa on veran alla ollut erityisen painavia mielipiteitä mainontaa vastaan. Siitä kuinka hyvin mainonnan rajaamisella tuotetietoihin pystyttäisiin välttämään lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa manipulointia on epäselvää, koska mainokset ovat tavattoman kekseliäitä. Koska mielikuviin vetoavan mainonnan rajoittaminen lainsäädännöllä on osoittautunut todella vaikeaksi järjestöt vetoavat kaikkiin puolueisiin. On esitetty alkoholimainonnan täyskiellon sisällyttämistä hallitusohjelmaan. Tämä olisikin varma ja ainoa keino kyllin suureen läpimurtoon asiassa?
Alkoholi siis etanoli on kiistatta yksi tärkeimmistä ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen haitallisesti vaikuttavaista aineista, siksi on kaikki vaikuttavat keinot on saatava käyttöön haittojen ehkäisemiseksi. Hintapolitiikan ja saatavuuden sääntelyn lisäksi alkoholimainonnan täyskielto lisäisi vanhempien mahdollisuutta toimia täysipainoisesti lastensa kasvattajina ja helpottaisi valvontaa. Se suojaa myös häilyviä aikuisia, joilla on tai on ollut ongelmia alkoholinkäytön kanssa.
Täyskielto mainonnalle vaikuttaisi koko väestöön kaikkein tehokkaimmin. Tutkimusnäytön perusteella tiedetään kiistatta alkoholijuomien mainonnalle altistumisen aikaistavan alkoholin käytön aloittamista ja lisäävän alaikäisten alkoholinkäyttöä. Aikuisen tosielämän syviä varjoja tuntemattomat lapset ja nuoret ovat mainonnalle erityisen alttiita.
Viinakset on viisasten juomia - viisas kansa pidättyy niistä lähes tyystin?.
Ado Sakari Ala-Krekola
Kouvola
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti