keskiviikko 30. kesäkuuta 2010
YKSITYISTEIDEN LIIKENNEMERKKEJÄ ON MONEKSI
HAUSKOJA LIIKENNEMERKKEJÄ LÖYTYY
Eksyin suvessa autoillessani umpiperäiselle yksityistielle, etsiessäni vanhan kaverin taloa. Ei ollut navigaattorinaista neuvomassa, joten paikannus oli aika lailla hakusessa. Oletin talon olevan oma-asenteisen kiellettyajosuunta merkin takan, olihan tonteille ajo sallittua.
Ajaessani vastakarvaan huomasin olevani umpiperässä eikä tuttua nimeä loytynyt postilaatikoista.
Tullessani takaisin kapeaa tietä tuli auto vastaan ja vihainen iso mies esti kulkuni ja ilmoitti soittavansa poliisit paikalle. Olinhan jättänyt noudattamatta hänen liikennemerkkiään!
Tilanne oli jotenkin uhkaava. Näin vihaisia kesämiehiä Valkealassa harvoin tapaa. Ilmoitin
hölmityneenä etsiväni tiettyä taloa, mies lauhtui ja totesi asian muuttavan täysin hänen tulkintaansa tieliikenne rikkomuksestani. Päätin ottaa asioista selvää. Kaivoin esiin netistä yksityisteitä koskevan tieliilennelain? No niin luetaanpas.
Liikennemerkkien asettamisesta säädetään tieliikennelaissa. Se on voimassa myös yksityisteillä, vaikka kumman sitkeässä päinvastainen ja siis vääräkäsityskin vielä istuu. Tieliikennelain 1 §:ssä sanotaan,että laki koskee liikennettä tiellä. Aika loogista ajattelua!. Seuraavassa eli 2 §:ssä tien sitten määritellään tarkoittavan myös yksityistietä.Yksityistielain mukainen yksityistie on nimestään huolimatta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta?.
Yksityistielaki ja tieliikennelaki eivät sen sijaan kokonaisuudessaan koske kiinteistöjen omia teitä ja sopimuspohjaisia muita vähäisiä teitä.Liikenteen ohjauslaitteissa on siis yksityistielläkin noudatettava tieliikennelaissa ja asetuksessa sekä niiden perusteella annettuja ohjeita ja määräyksiä. Yksityisteillä käytettyjä liikenteen ohjauslaitteista tieosakkaat päättävät yhteisesti, käytännössä tieosakkaiden täytyy olla asiasta koko lailla yksimielisiä.
Luonnonsuojelu laissa olevaa jokamiehen oikeutta, pyöräilyä ja kävelyä ei saa yksityistiellä kuitenkaan liikennemerkein rajoittaa. Näitä merkki uiveloita harvoin
näkee.
Kunnassa suostumusasiaa käsittelee johtosäännössä määrätty lautakunta, yleensä tekninen lautakunta tai sen alainen viranhaltija.Useasti kunta pyytää ennen päätöksentekoa asiasta lausunnon poliisilta,jonka vastustava lausunto hyvinkin saattaa olla suostumuksen epäämiseen riittävä syy. Korkeimman hallinto-oikeuden vuonna 1995 tekemän
ennakkopäätöksen mukaan kunnalla oli pätevä syy evätä suostumus liikenteen ohjauslaitteen asettamiseen yksityistielle. Sen asettaa ykskantaan tiekunta itse. Näihinkin merkkeihin pitää saada kunnan suostumus.
Liikenteen rajoittaminen tai kieltäminen kieltomerkkejä tai puomeja käyttäen on yksityistielläkin mahdollista. Kunta katsoo tällaisessa tapauksessa suostumustaan harkitessaan erityisesti yksityistielain 96 §:ää. Sen mukaan tien käyttämistä muuhun kuin tieosakkaiden hyväksi
tapahtuvaan liikenteeseen ei saa kieltää, jos valtio tai kunta avustaa tien kunnossapitoa.
Ei oppi ketään ojaan kaada, minut se sai tutkimaan tieliikennelakia. En tiedä oliko merkki oikein vai väärin perustein pystytetty. Varmaan kai ihan perustellusti niin paksussa sähköpylväässä ei jökötti. Suomenmaa on yksityisteitä täynnä ja merkkejä on joka lähtöön kuten meitä miehiäkin.En halua polkea kenenkään oikeuksia omiin teihinsä ja tuskin eksyn enää sille kärsimysten tielle, sallimuksen johdattamalle Via Doloroosalle. Olen oppini saanut ja läksyni lukenut siinä pysyn.
Ado Sakari Ala-Krekola
Laaja Kouvola